Dit liv er dyrt: Tøj, telefonregninger, internet, kabel-TV, middage på restauranter, biografture, koncerter, natklubber (og evt. husleje samt forbrug). Hvordan skal du nogensinde kunne få råd til alt dette med din SU og mindsteløn? Måske skal du ændre, hvem du hænger ud med.
Unge mennesker står på en rigtig stor del af mange markeder, som alle markedsføringsfolk savler over. Resten af verden holder stærkt øje med de produkter, du køber, fordi unge mennesker ikke kun påvirker hinanden, men undersøgelser har også vist, at dine præferencer former dine forældres købsbeslutninger på alt fra madindkøb til store produkter.
Find de bedste ETF'er og invester snusfornuftigt. Hent vores gratis E-bog. Download e-bog |
Shopping er en social oplevelse for de, der er i slutningen af deres teenageår og starten af 20’erne. Gruppepres har altid eksisteret, men i dags ungdom har evnen til at dele produktpræferencer med hundredevis af mennesker med bare et klik via email, Twitter eller Facebook. Personlige anbefalinger er måske et godt værktøj til at vælge det bedste produkt, men det er svært at være finansielt habil, når forbrugsdrevede venner konstant fylder dig med en indkøbsliste uden ende.
Du tror måske ikke, at du har et problem, fordi du køber ikke-dyre produkter, men frekvensen og volumen af shopping skaber en trussel til dine allerede fastspændte bankkonti. Når venner lokker med at ødelægge dit budget, skal du ikke være bange for at sige nej.
Sammenlign prisen på deres køb med noget praktisk men komplet urelateret såsom seks måneders mobilabonnement. Brug antishopping signaler. Når din kæreste for eksempel trækker en dyr kjole fra stativet og spørger om din mening, så bare ryst på hovedet.
Kreditkortvirksomheder elsker generation Y, fordi de ved, at du umuligt kan have nok penge til at købe alt det, du vil. De forventer, at du bruger dit kreditkort til alt fra fastfood til downloadmusik, så de kan kræve høje renter fra dig.
De ved også, at forbrugere tenderer til at blive brandloyale med alderen. Det er derfor, de vil have til at blive afhængig nu, da de vil have, at du fortsætter med at være kunde de næste 20 år.
Shopping som form for underholdning kan blive til en livslang afhængighed. Det skaber ofte impulskøb. Når din indkomst stiger, bliver dine shoppingture dyrere. Hvis det at cruise igennem shoppingcenteret med dine venner allerede er blevet en vane, er det måske på tide at finde en ny hobby.
Find de bedste ETF'er og invester snusfornuftigt. Hent vores gratis E-bog. Download e-bog |
Marketingverdenen roterer omkring dig og dine venner. Du kontrollerer, hvad der bliver den næste trend. Det er dit ansvar at vælge forsigtigt.