Google (GOOG) er velkendt for sin populære søgemaskine, mail-service, internetbrowser og adskillige andre onlineværktøjer, som mange af os bruger på arbejdet, derhjemme og på farten. Hvad mange dog ikke tænker på i hverdagen er, at alle disse serviceydelser er gratis. Så hvordan tjener Google penge?
Find de bedste ETF'er og invester snusfornuftigt. Hent vores gratis E-bog. Download e-bog |
Google’s 66 mia. dollars omsætning i 2014 kom fra deres annonceservice kaldet Google AdWords. Af denne omsætning kom 68% – eller lige over 45 mia. dollars – fra Google’s egne hjemmesider.
Når du bruger Google til at søge efter alt fra finansiel information til vejret, får du en liste med søgeresultater ud fra Google’s algoritme. Denne algoritme forsøger at give dig den meste relevante information i forhold til din søgning, og sammen med disse resultater vil du måske finde anbefalede sider fra en AdWords-annoncør.
AdWords annonceintegrationen berører næsten alle Google’s websteder. Alle de anbefalede hjemmesider, du ser, når du logger ind i Gmail, YouTube, Google Maps eller andre Google sider, er skabt via AdWords-platformen.
Få at få topplaceringen hos Google’s annoncer skal annoncørerne overbyde hinanden. høje bud kommer højere op på listen, hvor lave bud måske ikke engang bliver vist.
Annoncører betaler Google, hver gang en besøgende klikker på en annonce. Et klik kan måske være alt fra nogle øre til over 300 kr. for meget konkurrerende søgeord, såsom forsikring, lån og andre finansielle serviceydelser.
Sammen med at vise annoncer på sine egne sider tillader Google’s AdSense-program at ikke-Googlesider kan integrere Google’s annoncer på deres egne hjemmesider. AdSense fungerer på samme måde som Google’s egen onlineannoncering, men disse annoncer bliver bare vist på andre sider overalt på nettet.
Når en besøgende klikker på en annonce på en medlemsside, så bliver en del af omsætningen betalt til ejeren af denne side, hvor Google så beholder en del af det. Ifølge Google’s ”Vice President of Product Management”, Neal Mohan, var der langt over én million websteder i Google’s netværk pr. år 2010. På grund af dette enorme netværk, findes der forretninger, som afhænger af AdSense som deres primære indtægtskilde.
Omsætningen fra AdSense fyldte 21%, eller næsten 14 mia. dollars, af Google’s totale omsætning i 2014.
De resterende næsten 7 mia. dollars, eller 11% af Google’s omsætning i 2014, kom fra en række ikke-annoncerelaterede projekter. Disse projekter inkluderer både online og offline gesjæfter.
Google’s online ”anden omsætning” kommer fra relaterede medie- og cloud computing baserede forretninger, såsom Play Store, Chromecast, Chromebooks, Android, Google Apps og Google Cloud platformen. De offline projekter inkluderer Google’s berømte selvkørende biler, Google Glass og en investering i et solcelleanlæg i Mojave ørkenen.
Analytikere har ofte kritiseret Google’s investeringer i disse projekter, som mange af endnu ikke har skabt en omsætning for slet ikke at tale om profit, da de voksende omkostninger fra disse ikke-kerneforretninger skærer sig ind i virksomhedens profitmargin.
Find de bedste ETF'er og invester snusfornuftigt. Hent vores gratis E-bog. Download e-bog |
Bare fordi Google’s annonceforretning er en ren pengemaskine, betyder det ikke, at virksomheden er foruden fejltrin. Google’s største finansielle fejl igennem de seneste år var opkøbet af Motorola Mobility for 12,5 mia. dollars i 2011.
Pr. Januar 2011 var Google blevet ejeren af verdens ledende smartphoneplatform takket være succesen med deres Android styresystem. Selvom Google allerede deltog på det mobile marked som en softwareleverandør, valgte virksomheden at satse 13 mia. dollars på Motorola Mobility. Google troede, at de kunne vokse Motorola’s telefonforretning via en naturlig synergi med udviklingsteamet for Android.
Denne handel resulterede i det største flop i Google’s historie. Det skabte en enorm nedskrivning på 9,6 mia. dollars, da Lenovo købte Motorola Mobility for 2,91 mia. dollars fra Google to år efter. Som følge af Google’s indsats valgte de at beholde ejerskabet af de 17.000 patenter, der oprindeligt fulgte med opkøbet.
Google er en komplet global forretning. Størstedelen af virksomhedens omsætning kommer ude fra USA, hvor 56% af omsætningen af sidste kvartal i 2014 kom udefra. I dette kvartal kom 44% af omsætningen fra USA, 9% fra Storbritannien og resten fra resten af verden.
Igennem de sidste tre år er Google’s årlige omsætning vokset fra 46mia. dollars til over 66 mia. dollars. Igennem denne tid har omsætningen fra Google’s hjemmesider udgjort en relativt konstant del på 67 til 68 procent af den totale omsætning. Google tjener omkring 90% af sin totale indtægt fra annoncering.