En aktie i en virksomhed i fastlandet Kina, som er listet på Hong Kong børsen eller en anden udenlandsk børs. H-aktier er stadig regulerede ved kinesisk lovgivning, men de er benævnt i Hong Kong dollars og handles på samme måde som andre aktier på Hong Kong børsen.
H-aktier på børsen er automatisk inkluderede i Hang Seng China Enterprise Index, forudsat at de bibeholder Hong Kong børsens børskrav.
H-aktier er tilgængelige for mere end 90 kinesiske virksomheder, som giver investorer en lille adgang til de fleste af de store økonomiske sektorer såsom finans, industri og forsyning. I 2007 besluttede den kinesiske regering at tillade fastlandsinvestorer at investere på Hong Kong børsen, hvilket betydeligt øgede efterspørgslen efter H-aktier, da fastlandsinvestorerne tidligere var forbudt mod at investere på børsen. Kina tilbyder stadig A-aktier i mange af de samme virksomheder, men det er kun fastlandsborgere, der kan investere i dem.
En økonomisk forpligtelse der enten bliver hæftet personligt eller begrænset.
En ejer af en enkeltmandsvirksomhed hæfter personligt over for sine kreditorer. Det betyder altså, at hvis denne ejer ikke kan betalte de lånte penge tilbage til sine kreditorer, skal han/hun betale med sine private aktiver.
Anparts- og aktieselskaber hæfter ikke personligt. Forpligtelsen pålægges kun selve selskabets aktiver. Her er der tale om begrænset hæftelse, hvor indehaveren kun kan lide tab af den indskudte kapital.
En handelsstraf der pålægges et eller flere lande af et andet land. Sanktioner kan være ensidige, hvor de pålægges et land af et andet, eller de kan være multilaterale, hvor de pålægges flere lande af et eller flere lande. Allierede lande pålægger ofte multilaterale sanktioner mod deres fjender.
Toldtarifer, licensudgifter og administrative forhindringer forstærkes ofte, hvilket gør det sværere, hvis ikke umuligt, for de sanktionerede lande at handle med det land, der pålægger dem. Et eksempel på en handelssanktion kan være de sanktioner, USA pålagde Cuba fra 1963 til 2000. I år 2000 blev nogle af sanktionerne ophævet, specielt dem der var lagt på medicinal- og landbrugsvarer.
En tidsperiode på en forretningsdag på det finansielle marked, fra åben til luk. Alle dagens ordrer skal være placeret inden for handelssessionens tidsramme, og købere og sælgere er begge med til at fastsætte markedspriserne.
Investorens opfattelse af begrebet handelssession er blevet udvidet igennem det seneste årti, da after-hours markederne, ECN børser og andre teknologier har indtaget markedet. Denne øgede tilgang til markedet og information kan overvælde den private investor med nyheder, men langsigtede investorer ved, at det at slukke for dag-til-dag ”støjen” på aktiemarkedet er nøglen til succes.
En virksomhed der drives ved at indkøbe varer og derefter videresælge dem i uændret stand.
Hvis en handelsvirksomhed kun sælger til andre virksomheder, er det en engrosvirksomhed. Hvis virksomheden derimod handler med private forbrugere, er det en detailvirksomhed.
En handelsvirksomhed kan operere på to markeder: Konsumentmarkedet og producentmarkedet. Producentmarkedet kan igen opdeles i det industrielle marked, det institutionelle marked og mellemhandlermarkedet.
En Nobelprisvindende økonom der udarbejdede den moderne porteføljeteori i 1952. Markowitz’ teorier fremhævede vigtigheden af porteføljer, risiko, korrelationerne mellem værdipapirer og diversifikation. Hans værk ændrede den måde, folk investerede på.
Før Markowitz’ teorier var det mest populære at vælge enkelte aktier med højt direkte afkast uden hensyntagen til deres effekt på porteføljen som helhed. Markowitz’ porteføljeteori blev en milepæl mod skabelsen af modellen, capital asset pricing model.
En aggressivt styret portefølje af investeringer, der bruger avancerede investeringsstrategier såsom gearing, korte positioner og derivativpositioner på både lokale og internationale markeder med målet om at generere højt afkast.
Hedgefonde bliver ofte sat op som private investeringspartnerskaber, der er åbne for et begrænset antal investorer og kræver et meget stort indskud fra investorernes side. Investeringer i hedge fonde er illikvide, da de ofte kræver, at investorerne holder deres penge i fonden i mindst et år.
Hedgefonde skal ikke sammenlignes med investeringsforeninger. Begge bliver dog tilsynet fra Finanstilsynet. Hvor mange andre investorer som regel tjener penge på enten et stigende eller faldende marked, tjener hedgefonde penge på begge dele. Det er vigtigt at påpege, at ”hedging” faktisk betyder at risikoafdække, men målet med de fleste hedge fonde er at maksimere afkastet. Nu til dags bruger hedge fonde en stor mængde forskellige strategier, så det er ikke helt korrekt at sige, at de ”risikoafdækker”. Faktisk laver mange hedge fond managere spekulative investeringer, så disse fonde kan nogle gange påtage sig mere risiko end det overordnede marked.
Et selskab hvis aktier er 100% ejet af et andet selskab, kaldet moderselskabet. Et selskab kan blive helejet via opkøb fra moderselskabet eller via et spin-off fra moderselskabet. Et regulært datterselskab er 51 til 99% ejet af moderselskabet.
En situation hvor et moderselskab måske ville ønske at oprette et datterselskab kunne være, hvis selskabet ønsker at drive en afdeling på et udenlandsk marked. Denne arrangering er populær blandt højteknologiske virksomheder, der gerne vil beholde den fulde kontrol og det fulde ejerskab af deres teknologi.
Helejede datterselskaber tillader, at moderselskabet kan beholde den fulde kontrol men samtidig slippe for alle omkostninger og risici ved et fuldt ejerskab.
Når en låntager får en yderligere frist til at betale en manglende ydelse på et lån. Når man som låntager ikke kan betale sit realkreditinstitut, kan man få registreret en hentand, som typisk koster et gebyr plus motarenter.
Oftest kan man kun få henstand i én måned.
Et begreb der udtrykker forskellighed og ulighed.
Det omvendte af ”homogenitet” som udtrykker ensartethed.
Et marked for et bestemt produkt kan være heterogent, hvor varerne har forskellige synlige karakteristika, hvilket betyder, at køberne kan adskille dem fra hinanden og have forskellige præferencer. På det heterogene marked forsøger producenterne at differentiere deres produkter ved enten at lave en unik emballage, markedsføring, udseende af produktet eller andet.