Den procentdel af en industri eller et marked som en virksomhed sidder på over en bestemt tidsperiode. Markedsandelen beregnes ved at tage virksomhedens omsætning for perioden og dividere den med den totale omsætning i industrien for samme periode. Denne måling bruges til at give en generel idé af størrelsen på virksomheden i forhold til markedet og dens konkurrenter.
Find de bedste ETF'er og invester snusfornuftigt. Hent vores gratis E-bog. Download e-bog |
Investorer kigger godt efter, om en virksomheds markedsandel falder eller stiger, fordi det kan være et tegn på, at virksomhedens konkurrencemæssige position bliver værre eller bedre. Som det totale marked for et produkt stiger, vil virksomheden forsøge som det mindste at vokse sin omsætning med samme rate som markedet. En virksomhed der vokser hurtigere end markedet vil vokse sin omsætning hurtigere end sine konkurrenter.
En forøget markedsandel kan gøre virksomheden mere profitabel. Derfor forsøger virksomheder at udvide deres markedsandel ved at appellere til større demografier, sænke priserne eller via markedsføring.