DSV er en global transport- og logistikvirksomhed, der tilbyder operationel ekspertise inden for transport- og logistikløsninger verden over. DSV har ca. 48.000 ansatte fordelt på egne lokationer i mere end 80 lande, herunder Europa, Nord- og Sydamerika, Asien, Mellemøsten, Afrika og Australien.
Endvidere er DSV blandt verdens fem største transportvirksomheder, og realiserede en omsætning på 74,9 mia. kr. i 2017. DSV-koncernen består af 3 afdelinger, henholdsvis Air & Sea, Road og Solutions. Omkring 46% af omsætningen stammer fra Air & Sea, mens Road medvirker med 40% og Solutions bidrager med de sidste 15%. Siden grundlæggelsen i 1976 har DSV vokset ekstremt hurtigt, hvilket hovedsageligt skyldes deres mange og meget vellykkede virksomhedsopkøb.
Find de bedste ETF'er og invester snusfornuftigt. Hent vores gratis E-bog. Download e-bog |
DSV blev introduceret på den københavnske fondsbørs i 1987. DSV-aktien kan ikke betegnes som direkte volatil, men den har alligevel været igennem nogle voldsomme stigninger. Fra 2003 til starten på finanskrisen i 2008 steg aktien fra ca. 12,50 kr. til 140 kr. Dette svarer til et afkast på over 1.000% på bare 5 år. Finanskrisen ramte dog DSV-aktien hårdt, hvilket førte til nedjusteringer i lighed med mange andre virksomheder. Dette endte med, at aktiekursen blev sendt ned til en kurs på 40 kr. DSV fik dog hurtigt foretaget justeringer i forbindelse med krisen, og man begyndte dermed at se stigninger i aktiekursen igen. I 2013 fik DSV brudt igennem aktiekursen på 140 kr. igen.
Fra 2015 til 2018 opnåede DSV-aktien igen meget store stigninger, hvilket i høj grad skyldtes forventningerne samt selve erhvervelsen af USA-baserede UTi Worldwide i januar 2016. Opkøbet af UTi styrkede nemlig DSV’s position i USA, Afrika og Asien, hvor virksomheden ikke historisk havde haft en stor tilstedeværelse. I den beskrevne periode steg aktiekursen fra ca. 180 kr. til en top på 600 kr. Endvidere har DSV udbetalt dividende de seneste 16 år med det seneste i 2018 på 2 kr.
DSV blev grundlagt i 1976 af ti selvstændige vognmænd under navnet De Sammensluttede Vognmænd. 10 år efter, i 1987, blev DSV noteret på Københavns Fondsbørs. Kapitalen, som de rejste igennem børsintroduktionen, bblev i 1989 brugt på at opkøbe Borup A/S og Hammerbro A/S. Selve integreringen fremstod vellykkedes, og M&A (mergers and acquisitions) skulle senere hen vise sig at være DSV’s fremtidige vækststrategi.
I 1990 valgte DSV at etablere DSV Bus A/S, som fik tildelt 1. udbuds kørsel for Hovedstadsområdets trafikselskab (HT). De færreste busser nåede dog at blive malet HT-gule, da DSV i 1992 valgte at frasælge DSV Bus A/S til Linjebus.
I 1997 til 2000 opkøbte DSV henholdsvis Samson Transport Co. A/S, DFDS Dan Transport A/S, Svex Group AB og SWE-Parcel AB. DSV valte dermed at fortsætte deres vækststrategi igennem opkøb og integration af virksomheder.
I 2001 opdeltes DSV i fire divisioner, henholdsvis Road, Air & Sea, Logisitk-divisionen og Miljø & Egenproduktion, som tilsammen blev DSV-koncernen. Opdelingen skyldtes, at de enkelte divisioner og aktiviteter opnåede en større operationel frihed.
I 2002 indgik DSV i en joint venture med TNT Logistics vedrørende Logistik-divisionen. Dette strakte sig dog ikke over lang tid, da DSV opkøbte de resterende 50% af Logistik-divisionen af TNT Logistics i 2004. Samme år frasolgte DSV deres Miljø-division, og fortsatte nu med tre divisioner i stedet for fire.
Find de bedste ETF'er og invester snusfornuftigt. Hent vores gratis E-bog. Download e-bog |
I 2005 fratrådte Leif Tullberg som administrerende direktør efter 29 år. Manden der overtog pladsen som administrerende direktør blev Kurt Kokhauge Larsen. Endvidere forsatte DSV i de næste 3 år med opkøb af en masse konkurrerende virksomheder, herunder J.H. Bachmann GmbH for at styrke Air & Sea divisionen, samt Koninklijken Groep N.V. for at styrke sin markedsposition i Europa.
Købene endte med at ramme DSV hårdt, da virksomheden havde en forholdsvis stor gæld efter alle opkøbene. Der blev derfor sat en midlertidig stopper for virksomhedsopkøb, og i 2008 valgte DSV’s bestyrelsesformand Palle Flackeberg at fratræde. Kurt Kokhauge Larsen overtog hans plads, og afgik derfor som administrerende direktør. Jens Bjørn Andersen, som var direktør for Road divisionen, blev udnævnt som DSV’s nye administrerende direktør, hvilket han stadig er i dag.
I 2016 optog DSV igen sin vækstrategi ved at opkøbe den store amerikanske transportvirksomhed UTi Worldwide. I forbindelse med opkøbet blev DSV verdens 4. største transportør med en samlet medarbejderstab på over 40.000. Opkøbet af UTi Worlwide var med til at styrke DSV’s position i USA, Afrika og Asien, hvor virksomheden ikke historisk har haft en stor tilstedeværelse. Selve integrationen af UTi forløb relativt gnidningsfrit, og Jens Bjørn Andersen udtalte i 2018, at virksomheden er på udkig efter nye og interessante opkøb. Fremadrettet vil DSV derfor sandsynligt fokusere på de større virksomhedsopkøb.